Born this way

Det finns företag och det finns FÖRETAG.
Det finns challengerföretag och det finns CHALLENGERFÖRETAG.

Till den senare kategorin hör de företag som har en sådan drift att erövra världen, att de redan från start har bestämt sig för att vara en global aktör.

De så kallade ”born global”-företagen blir mer och mer uppmärksammade. Trots att de bara utgör 1–3 procent av antalet, är de i förhållande till sin mängd väldigt viktiga för ekonomin i ett större perspektiv. Några kända svenska born globals är Spotify, Skype och Mojang (som ligger bakom dataspelsuccén Minecraft).

Born Global-företagen har en gränslös syn på företagande och anskaffande av resurser. De samarbetar med utländska kontakter för att hitta finansiering och talang, och för att utveckla nya produkter och tjänster. Trots att de är små och nystartade, lyckas de snabbt bli globala – trots att de saknar resurser. I själva verket kanske det är så att bristen på resurser bidrar till att öka kreativiteten, och de administrativa rutinerna inte har hunnit blir så rotade att de lägger hinder i vägen för en internationell expansion.

Enligt en artikel i senaste numret av forskningstidningen Entré, har det under det senaste året publicerats inte mindre än tre svenska avhandlingar i ämnet.

I en av avhandlingarna konstateras att born global-företag faktiskt presterar bättre än ”vanliga” företag, med en långsammare internationalisering. Born global-företagen sysselsätter fler personer, har högre omsättning, samt bättre vinstmarginal och produktivitet än andra företag som har någon typ av internationell erfarenhet, fem år efter grundandet.

Däremot är överlevnadsgraden något lägre för born global-bolagen. Förklaringen kan vara att en born global-strategi ställer högre krav på företaget för att lyckas, och att alla inte klarar av att uppfylla de kraven.

En annan intressant skillnad jämfört med andra företag är att born globals sysselsätter en högre andel utrikesfödda.

Så här säger Svante Andersson, professor vid Högskolan i Halmstad, som varit handledare för en av avhandlingarna:

”För att lyckas måste man tro jättemycket på sig själv och sin idé. Man behöver en bra affärsmodell – och förmågan att övertyga andra om att den är bra. Man måste också bygga en bra organisation med självgående människor.”

Självdrivande medarbetare alltså. Tycker jag känner igen det någonstans ifrån … javisstja, det var ju det som jag just har skrivit en hel bok om! J

Varför blir man då en born global?

Svante Andersson svarar:

”När man frågar de här entreprenörerna varför de vill växa utomlands, får man svaret: ’Dum fråga, varför skulle vi vilja stanna här i Sverige?’ Det är helt självklart för dem att bli globala.”

Klicka här för att läsa mer om born globals.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>