”People don’t buy what you do – they buy why you do it!”

En av mina utgångspunkter när det gäller styrning av challengerföretag, är att de måste finnas ett tydligt VART. Alla måste veta vart man är på väg. Det måste finnas ett VAD. Vad är det man gör i företaget för att nå VART? Och ett tydligt HUR. Hur ska man agera för att göra VAD på väg mot VART?

När jag höll på att skriva boken ”Har du attityden?”, tipsade en bekant mig om ett klipp på Youtube: Simon Sineks ”How Great Leaders Inspire Action”.

Simon Sinek

En inspirerande Simon Sinek.

Jag tittade på det – och höll nästan på att trilla av stolen!

För där stod Simon Sinek på scenen och höll ett föredrag om hur företag arbetar med WHAT, HOW and WHY. Och det kändes som om vissa delar av föredraget kunde vara plockade direkt ur mitt bokmanus om challengerföretagets styrmedel: VART, VAD och HUR.

Nu är Simon Sineks budskap inte exakt detsamma som i ”Har du attityden?”. Men det ligger nära. Med andra ord: Härligt att känna att vi är flera som engagerar oss i frågor som har att göra med passion och utmanarskap i näringslivet!

Simon Sineks utgångspunkt är att de flesta företag är rätt så duktiga på vad de gör. De flesta vet också hur de gör det. Men långt ifrån alla vet varför de gör det.

Och visst är det så, tänk vilken potential om folk också kände för VART eller VARFÖR.

Det är först när en företagsledare klarar av att förklara varför man gör något, som världen lyssnar på allvar! Sinek menar att de flesta företag utgår från VAD och HUR, och låter VARFÖR komma i sista hand. Men de företag som verkligen lyckas, och lyckas få med sig kunderna, har det gemensamt att de börjar med ett starkt VARFÖR, som engagerar. Först därefter förklarar man HUR och VAD man erbjuder. Ett självklart exempel är Apple, med grundaren Steve Jobs som har som utgångspunkt att förändra världen. Det bara råkar ske i form av att man skapar nydanande datorer, mp3-spelare och mobiler. Det är först när du har en stark tro på något, som du kan få andra att tro!

Eller som Simon Sidek uttrycker det: ”People don’t buy what you do – they buy why you do it!”

Mer än tänkvärt – missa inte att titta på Youtube-klippet. Fler än 1,2 miljoner människor har gjort det under de två år det har legat uppe, och därmed är man ett av de allra högst ratade TED-klippen!

En kommentar om “”People don’t buy what you do – they buy why you do it!”

  1. Vilket sammanträffande, jag läser precis ”Start with Why” och slås av de sanningar han beskriver. Som så ofta annars kan de väl beskrivas som sunt förnuft, men av sorten som är så svår att (komma ihåg) att applicera i verkligheten. Det vi gjorde tillsammans (TXP) förra hösten känns som en väldigt bra grund för att vidare applicera det ledarskapet som boken föreslår. Något som kommer komma väl till pass i min roll…

    Tack för bra och intressanta tankar…!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>