Arbetsplatsen som talangfabrik

Vad gör en arbetsplats framgångsrik? Den frågan brukar jag ställa när jag möter medarbetarna i ett nytt företag.

Det här är några av de svar som jag brukar få:

• Tillit

• Delaktighet

• Ansvar

• Tydlighet

• Respekt

En intressant sak är att många av svaren handlar om attityder och inställningar!

Tyvärr motsvaras inte alltid medarbetarnas förväntningar av ledningens bild av hur man når framgång.

Problemet är ofta att företagsledningar ägnar oproportionerligt mycket energi åt VAD – det vill säga vad som ska göras i företaget – och underskattar den kraft som krävs för HUR – det vill säga beteenden, attityder och inställningar. Det är ett av skälen till att jag har valt att kalla min bok just för ”Har du attityden?”.

Några viktiga frågor kring vad som är en framgångsrik arbetsplats, berörs i en nyutkommen bok: ”Talangfabriken” av Jan Blomström.

Jan Blomström beskriver sig själv som ”affärspsykolog”.

En kärna i hans budskap är att varje medarbetare har en stor outvecklad potential, och att det krävs ett nytt och modernare ledarskap för att klara av att utveckla den potentialen.

Låter som ljuv musik i mina öron!

Det här är några av Jan Blomströms tankar om den ideala arbetsplatsen – det vill säga ”talangfabriken” där medarbetarna trivs och utvecklas:

• En prestigelös gemenskap.

Alla medarbetare vet varför de är på jobbet, och kan lägga fokus på det som är väsentligt.

• Tydliga ramar.

Det är tydligt vad som förväntas av varje medarbetare. Däremot styr inte ledningen på detaljnivå, utan genom ramar. Medarbetarna förutsätts ta ansvar för sina arbetsuppgifter, och inte lämna över ansvaret till chefen när det blir problem. Chefen bör inte och ska inte vara den som tänker ut allt själv. Däremot måste han eller hon vara på det klara med hur de behov och önskemål som finns på arbetsplatsen kan mötas.

• Samarbete, förtroende, dialog

Chefen och medarbetarna arbetar nära varandra, medvetna om att båda har sagt ja till att bidra till att verksamheten förs framåt. Alla har ett ansvar för att tänka klokt tillsammans.

Jan Blomström talar också om vikten av att veta vilka medarbetare som behöver rekryteras för att nå uppsatta mål, och om att arbetsplatsen ska fungera i linje med medarbetarnas värderingar.

Visst låter det spännande!

Ja, ärligt talat har jag faktiskt ännu inte läst hela boken, utan en sammanfattning i en skriftserie som heter chef.boken. Kan för övrigt varmt rekommendera deras sammanfattningar – perfekt för oss som har mer av nyfikenhet på världen, än överskott på tid!

Vill du veta mer om boken?
Klicka här!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>