Med passionen som drivkraft

Vad spelar det för roll om medarbetarna har passion i det de gör? Huvudsaken är väl att de gör sitt jobb ordentligt, och att företaget tjänar pengar?

Den invändningen får jag ibland när jag är ute och talar om vikten av passion och rätt attityd i företag som vill utmana världen.

Men de som kommer med sådana invändningar, missar en viktig sak! Nämligen att det är medarbetare med rätt attityd som får kunderna att vilja komma tillbaka. Som förenklar interna rutiner eller samarbeten, det vill säga arbetar resurssmart. Och att det är medarbetare med passion som drar åt ett och samma håll, som tillsammans klarar av att skapa storverk i en organisation!

På så vis förvandlas de ”mjuka” värdena – som attityd, passion och företagskultur – till hårda tal i företagets bokslut.

Ett företag där man verkligen har insett detta är Net Entertainment – ledande utvecklare av Internetbaserad spel.

Vi har haft förmånen att ha Net Entertainments Human Resource Director Maria Z Furenmo som gäst vid ett par frukostmöten som vi på TXP har ordnat – nu senast den 6 september.

Sedan hon kom till Net Entertainment för två år sedan har hon arbetat hårt med frågor kopplade till ledarskap, värderingar och företagskultur.

Till skillnad från andra liknande projekt i företaget, utgick man från medarbetarnas tankar, i en ”bottom-up-process” där inte ledningen tryckte på de anställda sina åsikter. Alla medarbetare har fått vara med på möten och diskutera frågor med koppling till attityder och värderingar – hela tiden med fokus på tillväxt och affärsutmaningar!

– Vi fick en otroligt enande och samlande kraft genom projektet. Det började bubbla överallt i företaget, folk började prata med varandra. Man förstod plötsligt vad andra enheter i organisationen arbetade med, och på vilket sätt man hade glädje av att samarbeta, berättade Maria vid vårt frukostmöte.

Det är otroligt inspirerande att lyssna på Maria och följa Net Entertainments resa. Eller vad sägs om följande siffror som visar på förändringen i företaget:

Innan förändringsresan påbörjades sade 60 procent av medarbetarna att de var nöjda med arbetsplatsen. I dag ligger man på 75 procent. Kundnöjdheten har ökat från 77 till 83 procent, och personalomsättningen har sjunkit från 26 till 12 procent. Sist men inte minst har kursen på aktien gått från 60 kronor till i dag 106 kronor på 24 månader – nära nog en fördubbling!

Det säger sig självt att den typen av förändringar får ett stort genomslag på resultatet och växtkraften!

– Det här är egentligen inte en HR-fråga. Ett arbete med värderingar är i grunden en strategisk ledningsfråga, menar Maria Z Furenmo.

Det understryker också Net Entertaiments VD Per Eriksson då han har varit tydlig med att attityder och kultur är en otroligt viktig strategisk fråga för hela bolaget.

Utmaningen för Net Entertainment nu är att behålla momentum, att se till att den goda kraften i organisationen inte försvinner efter förändringsprojektet. Ett sätt är att vara väldigt noggrann vid rekryteringarna med att ta in anställda som redan har en attityd som ligger i linje med Net Entertainments värderingar. Ett annat är att alla i företaget fortsätter att visa hur viktigt det är att leva företagets värderingar, exempelvis genom att lyfta fram goda exempel i organisationen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>