Hur farligt är det med tillväxt?

Jag ägnar min tid åt challengerföretag – sådana företag som drivs av en vilja att förändra världen, och ofta vill växa snabbt.

Den typen av företag trivs jag med att jobba med. Attityden, framåtandan, drivet – allt blir så mycket roligare hos en challenger. Dessutom säger mig min erfarenhet att den typen av företag har bäst förutsättningar att lyckas ekonomiskt. Det är i challengerföretagen som de verkliga marknadsvinnare finns – de som vågar skapa nytt och drivs av viljan att förändra världen.

Därför blev jag lite brydd när jag för en tid sedan såg en inbjudan till ett föredrag med den något provocerande titeln ”Varför tillväxt är farligt”. Ett föredrag av en professor till och med, Frederic Delmar på Lunds Universitet med entreprenörskap som specialitet.

Frederic Delmar – påläst föreläsare om entreprenörer.

Nu är hans slutsatser kanske inte fullt lika dramatiska som det verkade utifrån titeln på föredraget. En av hans slutsatser är nämligen att företag som uppvisar tillväxt, också i genomsnitt är mer lönsamma än andra företag.

Samtidigt finns det alltså en något högre risk för att företagen ska gå omkull, när de växer riktigt snabbt. Tillväxt gör att resurserna ansträngs mer än annars – både finansiellt och organisatoriskt. Men klarar man väl av de ansträngningarna, leder tillväxten faktiskt fram till högre överlevnadsförmåga på sikt!

Rätt hanterat leder alltså tillväxt till bättre lönsamhet!

Fredric Delmar hade för övrigt en rad intressanta iakttagelser kring företagande och framgång, utifrån sin forskning kring företagande och enterprenörskap.

Han är exempelvis mycket kritisk till den statliga innovationspolitiken, som leder till att framgångsrika forskare ska förväntas bli företagare. I grunden feltänkt, menar Delmar. Dels tvingas framgångsrika forskare bli administratörer i ett företag – vilket kanske inte är rätt utnyttjande av resurserna – dels är det inte alls givet att det går att göra företagare av forskare.

– Att driva företag handlar om att göra affärer. Det pratas för mycket om innovationer. Vad det handlar om egentligen är: Klarar du av att sälja dammsugare som dörrknackande försäljare? Kan du det, då klarar du också av att sälja tjänster eller varor i ett större företag. Men den som hållit på att söka bidrag från statliga innovationssatsningar i två–tre år vänjer sig inte vid att sälja, bara vid att söka bidrag, sade Frederic Delmar vid föreläsningen.

Vill du se hela Frederic Delmars föreläsning? Klicka bara här på länken för att komma till en video från föreläsningen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>