OM, OMX, OS och det entreprenöriella drivet

Läste en artikel i Dagens Industri i veckan om superentreprenören Olof Stenhammar – mannen bakom OM och OMX. En person med en härligt brokig bakgrund – sålt julgranar, krängt swimmingpooler, startat finansföretag.

Förutom att ha startat Optionsmäklarna – OM – har Olof Stenhammar uppmärksammats för försöket att få ett sommar-OS till Sverige. Och för det underbart fräcka försöket att ta över Londonbörsen för ett antal år sedan. Snacka om att ha ambitionen att förändra världen!

Fascinerande också att läsa om en entreprenör in action. I dag har han passerat 70-stecket och är inte längre aktiv i näringslivet, vilket kanske också innebär att han kan vara mer öppenhjärtig om sin karriär som entreprenör.

I ett utdrag ur den kommande boken ”Det ordnar sig”, berättar han om den kraft och lust som kan utvecklas av den som driver en egen verksamhet:

”Jag tyckte att jag som chef för olika Bonnierföretag och som vvd i Bonnierföretagen arbetat ganska intensivt. Men inget är mer energiskapande än att få jobba med sitt eget. Jag önskade att fler människor fick känna den känslan. Samtidigt hade jag nu stuckit näsan i det okända och jag hade ingen livlina, som jag kunde dra mig tillbaka in i säkerhet med. Det gav en extra energi att kämpa för varje millimeter av idén och att inte ge upp ens i de mest besvärliga moment. Trots arbetsinsatsen kände jag mig inte trött.”

Det Olof Stenhammar beskriver är det sköna ”flow” som kan uppstå när allting klaffar.

Han beskriver också en annan viktig sak för entreprenörer: Att vara envis och ha en obändig tro på sin idé – oavsett vad omgivningen säger:

”Jag brukar råda entreprenörer att förbereda sig på att den enda person som inledningsvis kommer att tro på idén är han själv. Man omges hela tiden av negativa strömningar. ’Det går inte. Det får man inte. Så kan man inte göra.’ Etc. ”

Alla kanske inte kan åstadkomma samma intensiva energi som honom.

Men tänk vilken kraft som skulle skapas om företag klarade av att ta tillvara den inneboende kraft som vi alla har när vi känner verklig LUST för det vi gör!

Det händer inte automatiskt. Men om svenska företag åtminstone skulle satsa lika stora resurser på att utveckla företagskulturen och medarbetarnas attityd, som de gör på komplicerade ekonomiska styrprocesser, då skulle vi få se på tillväxt som heter duga!

Läs mer om Olof Stenhammar här:

http://www.di.se/artiklar/2012/10/16/stenhammar-jag-spydde-innan-framtradanden/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>