Värderingarna – nyckeln till H&M:s framgång!

De flesta företag inser inte hur viktigt det är med attityder, beteenden och värderingar.
För lyckas man inte få alla att sträva åt samma håll och förstå vikten av rätt attityd, kan man glömma aldrig så ambitiösa tillväxtplaner.

Men de företag som förstår betydelsen av LUST och ENGAGEMANG, har å andra sidan enorma möjligheter att klara och överträffa sina ekonomiska mål!

Det är en av grunderna för mitt arbete i TXP – och en förklaring till att jag har valt att skriva boken ”Har du attityden?”.

Därför blev jag verkligt glad när jag läste i SvD Näringsliv i veckan om filosofin bakom H&M:s framgång! Tidningen hade intervjuat Sanna Lindberg som är global personaldirektör i Hennes & Mauritz – och för övrigt en tidigare arbetskamrat till Pia Andreasen, min kollega på Tillväxtpartner.

Sanna Lindbergs budskap i intervjun kändes så skönt och så rätt!

Som svar på frågan vad som krävs för att klara av att expandera i H&M:s takt, väljer hon att lyfta fram företagskulturen och företagets idoga arbete med värderingarna.

Ett härligt citat från intervjun:

”Det är viktigt att alla inom företaget har samma bild av vad värderingarna står för och det är inte ett arbete som tar några veckor. Det är ingen som man inför likt man köper något vackert och ställer i lägenheten. Det tar tid.”

Sanna Lindberg pekar också på hur företagskulturen stärks av att fler än 95 procent av cheferna har rekryterats inifrån företaget! Detta har enorma fördelar:

• Finns det utvecklingsmöjligheter, stärks lojaliteten i företaget.

• Anställda i företaget ser att det finns möjligheter att utvecklas på lång sikt, vilket minskar personalomsättningen.

• Företaget får chefer som känner företagskulturen och affärsidén väl.

En annan viktig markering i H&M för att stärka företagskulturen är att alla anställda i företaget oavsett position måste arbeta minst två dagar om året i en H&M-butik. Det gäller alla – inklusive personaldirektören Sanna Lindberg och koncernchefen Karl-Johan Persson.

Så här kommenterar Sanna Lindberg:

”Alla måste ha jobbat nära kunderna för att förstå affärerna. Man behöver inte kunna allt om exempelvis produktion för att ta på sig en ansvarsposition som rör produktionsledet men vi kan inte ha personal som inte förstår grunden till vår affärsidé. Har man rätt vilja, inställning och värderingar så fungerar det, arbetsuppgifterna går att läsa sig efter hand.”

Så rätt tänkt att jag kunde ha sagt det själv!

Här är länken för dig som vill läsa hela artikeln:

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/ratt-folk-grund-for-hms-expansion_7586834.svd

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>